poniedziałek, 27 lutego 2017

Klub Małego eTwinnera






Realizacja projektu  eTwinning

w ramach Klubu Małego eTwinnera


Jak zacząć?

Najlepiej od szkolenia. Czym jest eTwinning, jak poruszać się na platformie Twinspace, jak szuka się partnerów w realizacji projektów - tego i wielu innych informacji dowiedziała się spora grupa nauczycieli naszej szkoły jeszcze w czasie wakacji na szkoleniu zorganizowanym w Warszawie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.



 W sierpniu, po odbytym szkoleniu, wyszukałam projekt, który byłby zgodny z zainteresowaniami moich uczniów - pasjonatów i był odpowiedni dla ich wieku.  Na szczęście francuski nauczyciel, który był założycielem i koordynatorem wybranego przeze mnie projektu, okazał się osobą doświadczoną i cierpliwą. Jako wielokrotnie nagradzany ambasador idei eTwinningu niemal natychmiast rozwiewał wszystkie moje wątpliwości, służąc doradztwem nowicjuszowi.




Wrzesień - gotowi do startu, start!


Od września 2016 roku prowadzony przeze mnie Klub Młodego Historyka zmienił formułę i nazwę na Klub Małego eTwinnera. Dwanaścioro uczniów szkoły podstawowej podjęło się realizacji międzynarodowego projektu "WWI in Your Eyes" ("I wojna światowa twoimi oczami") realizowanego w ramach programu eTwinning z rówieśnikami z Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Turcji, Ukrainy, Bułgarii, Gruzji, Serbii, Rumunii i Włoch. To łącznie aż 11 krajów!


Jedna z dwunastu grup projektowych, a wśród nich nasi uczniowie: Feliks i Jakub. Źródło:https://cdn.thinglink.me/api/image/852999479152869378/640/10/scaletowidth

We wrześniu nowych narzędzi uczyłam się nie tylko ja, lecz również moi mali eTwinnerzy. Założyliśmy grupę projektową. Uczniowie dowiedzieli się na czym polega idea eTwinnigu, jakie są zasady pracy metodą projektu. Wspólnie ustaliliśmy kryteria oceny. Każdy z uczestników z moją niewielką pomocą założył konto i profil na platformie Platforma Twinspace. Następnie uczniowie wybierali jeden z poniższych tematów, nad którymi obecnie pracują.

Oto obszary, które poznają nasi uczniowie:
  1. Przyczyny i skutki wybuchu I wojny światowej.
  2. Propaganda.
  3. Najważniejszej bitwy.
  4. Wybitni politycy i żołnierze.
  5. Mundury i uzbrojenie.
  6. Warunki życia żołnierzy.
  7. Wspomnienia, pamiętniki żołnierzy.
  8. Szpitale, ranni, zdrowie, sposoby leczenia.
  9. Obozy jenieckie.
  10. Kobiety w czasie I wojny światowej.
  11. Dzieci i szkoła w czasie I wojny światowej.
  12. Lokalne (dotyczące Polaków) wydarzenia i ciekawostki.
  13. Miejsca upamiętniające i wojnę światową.

Październik - czas się poznać! 


W październiku uczniowie, którzy zostali przydzieleni do różnych międzynarodowych grup projektowych, mieli za zadanie wyznaczyć swojego koordynatora oraz utworzyć z nadesłanych zdjęć swój grupowy fotocollage. Uczniowie z różnych krajów pisali do siebie maile w celu lepszego poznania się (wybór par losowy) i nagrywali swoje wypowiedzi, opowiadając czego się dowiedzieli o koledze z innego kraju.

Listopad - miesiącem międzynarodowego quizu wiedzy o I wojnie światowej


Mali eTwinnerzy nie marnowali jednak czasu. Równocześnie na dodatkowych zajęciach poznawali historię I wojny światowej, często korzystając z materiałów i stron anglojęzycznych. Po co? Po to, aby w listopadzie wziąć udział w międzynarodowym quizie, wcześniej przygotowanym przez nauczycieli, będących opiekunami. Jego celem była diagnoza wiedzy i umiejętności uczniów biorących udział w projekcie. Test utworzony w Google form napisany został po angielsku i odbywał się online. Wszyscy nasi uczniowie (mimo, że stanowią najmłodszą grupę uczestników) rozwiązali zadania powyżej 70%. Gratulacje!

W teście wzięło udział 123 uczniów biorących udział w projekcie z 11 państw Europy i Azji. Oto jak poradzili sobie z pytaniami testowymi. 



Nasi uczniowie: Janek i Michał z entuzjazmem biorą udział w realizacji projektu eTwinning

 Grudzień - luty  czasem intensywnych badań historycznych


Od grudnia każda z grup projektowych opracowywała swój temat. Na początku po polsku, lecz z wykorzystaniem stron anglojęzycznych. Uczniowie w swej pracy badawczej często napotykali na problemy, lecz mimo to nie tracili radości odkrywania. Te merytoryczne zorywałam na miejscu, wpierałam w poszukiwaniach i pomagam w ich tłumaczeniu. Ostatecznie przetłumaczone teksty (jeszcze przed publikacją na platformie Twinspace) sprawdzają jeszcze anglistki, również zaangażowane w ten projekt (chociaż nieco zakulisowo ;). 


Co nas jeszcze czeka?

W marcu i kwietniu ma powstać zredagowane przez uczestników projektu czasopismo online poświęcone badanym zagadnieniom. Dzięki umieszczonym w nim artykułom uczniowie będą mieli okazję spojrzeć na pierwszą wojnę światową z innej perspektywy niż narodowa.

W maju ponownie przystąpią do kolejnego quizu, aby zobaczyć, czy nastąpił przyrost ich wiedzy i ocenić,  czy udział w projekcie wzbogacił ich wiedzę i umiejętności.

W czerwcu mali eTwinnerzy pochwalą się rezultatami swoich badań wśród społeczności szkolnej i opowiedzą, co im się powiodło i co stanowiło kłopot w realizacji projektu międzynarodowego. 


Ufff, nie możemy się już doczekać czerwca! :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz